Spája okresy aj ľudí: Slavošovský tunel vzbudzuje pozornosť už desaťročia

Niekomu naháňa strach, iní ho zas vyhľadávajú pre zážitok, či poriadne schladenie v letné dni. Obec pri Rožňave navštevujú turisti aj kvôli železničnému tunelu. Cez ten ale vlak nikdy neprešiel!

Peter Simon
Ilustračný obrázok k článku Spája okresy aj ľudí: Slavošovský tunel vzbudzuje pozornosť už desaťročia
Zdroj: Čierne diery

Vyhľadávná rarita pri Rožňave. Aj tak sa dá nazvať objekt, ktorý ročne navštívia stovky turistov aj zo širokého okolia. Či už naháňa strach, alebo ponúkne parádny výlet, jedno je jasné, tunel pod Homôlkou je jedinečná technická pamiatka.

Nikdy nepoužívaný železničný tunel, ktorý sa stal unikátom v širokom okolí nášho malebného Gemera, stojí zato navštíviť. Kedysi ho využívali miestni odvážlivci na skrátenie cesty. Chlapci tu absolvovali svoje prvé skúšky odvahy a dievčatá strašili vymyslenými príbehmi. Tunel, ktorý sa stáča do písmena S, dnes možno využiť na nezvyčajnú 2,4 kilometrovú prechádzku čiernočiernou tmou za pomoci vlastného osvetlenia.

Obec Slavošovce disponuje viacerými zaujímavosťami. Rodisko známeho rozprávkara Pavla Dobšinského sa môže okrem spomenutého tunela popýšiť aj krásnou scenériou, krásnym už tradičným kultúrnym podujatím, ktoré zaviedol nadšenec Rudolf Pažitka, nádherným oddychovým areálom priamo pri tuneli a aj skvostnými autobusovými zastávkami.

Vráťme sa však ku tunelu, ten svojou dĺžkou 2,4 kilometra určite nepatrí k tým najkratším a prejsť cez neho je možné bežným krokom približne za 40 minút. V letné dni zaručí príjemné schladenie. Tunel spája okresy Rožňava a Revúca. Vstupný portál zo strany Slavošoviec je zveľadený omnoho viac, ako ten na strane Magnezitoviec. „Keď kráčate smerom k Magnezitovciam, klesáte bez toho, aby ste si to uvedomili. Stúpanie však pocítite v nohách na spiatočnej ceste,“ povedal jeden z turistov Tomáš, ktorý pri našej návšteve práve z tunela vyšiel.

„Dodnes zostávajú pamiatkou na nezmyselné vojnové časy. Po Viedenskej arbitráži v roku 1938 pripadol juh Slovenska Maďarsku a z trate spájajúcej stredné Slovensko s východom zostali len izolované, navzájom neprepojené úseky. Takzvané gemerské spojky mali tento problém vyriešiť ako náhrada za úseky Muráň – Plešivec a prepojenie Dobšinej s Rožňavou. Na zložitý terén Gemera boli jedinou možnou odpoveďou tunely a mosty. Pretínali celé hory a dnes sú napriek svojej veľkosti dobre skryté v porastoch,“ píše na facebooku komunitná organizácia Čierne diery.

Tunel pod Homôlkou je zaujímavou technickou pamiatkou zo štyridsiatych rokov 20. storočia. Jeho sprístupnenie odštartoval jedinečný koncert v tuneli. Dnes láka svojou tajomnosťou. Zážitok pri prechádzke úplnou tmou stojí za to vyskúšať.

„Slavošovský tunel pod vrchom Homôlka stavalo 700 robotníkov v rokoch 1941 až 1944 a jeho realizácia bola najmä strategickým záujmom Slavošovských papierní. Stavebný materiál vyrábali aj hluchonemí kamenári z Kremnice. Jeden žulový kváder váži 200 kilogramov,“ spresňujú na facebooku Čierne diery.

Na slovenské pomery je prekvapivé, ako sa sem domáci snažia pritiahnuť turistov. Smerové tabule, altánok, ohnisko či drevené atrakcie, ktoré sú dielom miestnych, si zaslúžia obdiv.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk