Peter Simon Šport

Nostalgické zábery: Takto sa jazdilo u nás rally v roku 1999

29 posádok odštartovalo do úvodného neklasifikovaného prológu po úzkych, samozrejme nezabezpečených uličkách malebného mestečka Dobšiná.

Ilustračný obrázok k článku Nostalgické zábery: Takto sa jazdilo u nás rally v roku 1999
11
Galéria
Zdroj: autosportfoto.sk

Aj keď sa výsledky nezaratúvali do celkových časov rely, bola vyhlásená zvláštna klasifikácia tejto RS a tak všetci závodili, ak nie o medaily (to bola cena), tak aspoň o vyskúšanie si svojich možností na tomto podujatí.

Po senickej rely mali všetci dostatok času na repasiu svojej športovej techniky, ale hlavne aj na počítanie rôznych bodových alternatív. Kedže pri všetkých alternatívach nebolo ešte nič rozhodnuté, celá špička usilujúca sa o majstrovské tituly bola na štarte. Chovanec to mal teorericky najľahšie. Stačilo mu vyhrať a už mal absolútny titul v suchu. O tom ale všetci jeho najväčší konkurenti (Suško, Haberman) vedeli a počítali práve opačne. Keď vyhrám Dobšinu, Levoču, … som majstrom ja.

Zdroj: autosportfoto.sk

Na prológu každý skúšal, len Béreš tradične vytešoval dobšinských divákov. Prekvapením bolo Drotárovo Mitsubishi, ktoré síce zvonku bolo to isté ako v Senici, ale svojím zvukom a hlavne zrýchlením sa približovalo k špeciálom Garguláka a Tošovského. Veď aj v tomto prológu bol Gargulák len o 0,3 sekundy rýchlejší ako Drotár. Bohužiaľ, to bolo všetko, čo sa mohlo z tohoto avizovaného zaujímavého súboja vidieť. Hneď na ďalšej RS1 dostáva Drotár defekt na predné pravé koleso a po dojazde k servisu mohol len konštatovať, že ďalej to nepôjde a bude veľmi veľký problém auto spojazdniť na druhú súťaž (poškodenie poloosi a kĺbu + nedostatok náhradných dielov).

Prvá RS, hoci športovo veľmi náročná, keď tradičný Rakovec sa predĺžil o úzke serpentíny po hlavnej ceste z Mlynkov, začala ako sa predpokladalo. Tesne pred štartom, keď už nulové vozy boli na trati, prišlo v protismere do cieľa civilné vozidlo, ktorého vodič ani nevedel, že je trať uzavretá! Predpokladalo sa, že Suško aj napriek tomu nekompomisne zaútoči, nadelil Chovancovi hneď na úvod 7 sekúnd.

Začali súboje

Zo začiatku hneď pritvrdil aj Gargulák, všimnúc si Drotárov a Tošovskéko čas z prológu. Výsledkom toho bol jeho druhý čas 4s za Suškom a 3s pred Chovancom. Haberman, napriek trojdňovému tvrdému testovaniu svojho WRC pred súťažou (aj s menším výletom) skončil so stratou skoro 30s za Suškom.

RS2 znamenala pohromu pre Chovanca, ktorý pre poruchu osi stratil cez 40 sekúnd na Suška. Narýchlo zohnaní nepripravení časomerači pripísali Chovancov čas aj Gargulákovi, hoci ten nemal žiadny problém. Nepomohla ani záverečná reklamácia, keď pravdepodobne rozhodovanie o nej ohrozovalo Suškovo absolútne víťazstvo. Chovanec od RS4, keď poškodenú poloos vymenil, vyhral všetky RS, no ani to mu už po strate nepomohlo. Skončil až tretí a tak sa boj o titul odsunul až na druhú súťaž – na ráno. Suško tak prvýkrát zvíťazil v absolútnom poradí v tomto roku, hoci hlavne v noci na šotolinách svojím výkonom zaostal za očakávaním (+10s a +17s od Garguláka).

Po dojazde do Dobšinej a podivnému rýchlemu otvoreniu UP, keď ešte neboli ani vyvesené výsledky, všetci začali tvrdo pracovať na svojich unavených autách, kedže ráno sa štartovalo do ďalšej súťaže – Rallye Spiš – Gemer.

„Levočská" súťaž, ako ju všetci volali, pozostávala z 233 km trati spestrenej deviatimi RS o celkovej dĺžke 85 km, všetko na asfalte. Na prvej RS sa rozhodlo v hlavných „kategóriách". Chovanec odstúpil pre rozbitý chladič (zabudnutý kameň zo šotolín), Drotár odstúpil pre poruchu poloosi a na štart vôbec nenastúpil Tošovský. Boj v špičke sa tak obmedzil na Suška, ktorý stále živil možnosť zisku celkového prvenstva v M-SR, opatrne idúceho Habermana (po haváriach v Senici a v tréningu v Dobšinej) a na istotu idúceho Garguláka, ktorého prípadný dojazd do cieľa znamenal zisk titulu v N-kách.

Suško hladko vyhral všetky RS a boj medzi Habermanom a Gargulákom vyriešilo intermezzo na RS8, keď Habermanovo WRC s poruchou podvozku veľa stratilo. Životný výsledok si pripísal Štefuca (štvrtý absolútne), keď po napínavom súboji porazil dravého Krupka. Tomu už v Levoči nestačil Radó, ktorý cez noc doviezol z Maďarska druhé auto, tiež Hondu, ale značne slabšiu, s ktorou M-Maďarska jazdí jeho manželka. A5 vyhral Gavlák a svoju šancu využili aj bratia Škultétyovci.

Organizačne súťaž v Levoči pokračovala v dobšinskom trende. Absolútne nezabezpečená RS v historickej Levoči vytvorila pre jazdcov prekvapujúce momenty – diváci lemujúci trať bez únikových miest, trať bez traťových komisárov a ako bonbónik svadobný autobus so sprievodnými autami v trati.

V Dobšine prvýkrát vyhráva Suško

Igor Suško bol v sezóne 1999 medzi fanúšikmi rely najviac skloňovaným jazdcom, a to vždy na jednu tému. Porazí už Chovanca alebo zasa bude mať smolu? Pokúsili sme sa dokresliť jeho minuloročný boj so Stanom Chovancom aj jeho slovami. „Sezóna 1999 bola pre mňa veľmi ťažká, ale na druhej strane aj veľmi pekná. Ťažká preto, lebo vyjazdeného Chovanca, ktorý má už veľa sezón s A-čkom za sebou, je náročné poraziť a pekná, lebo som vďaka sponzorovi – Transpetrolu a jeho manažérovi Milanovi Hôlkovi mohol celú sezónu jazdiť s celkom dobrým autom, získavať nové jazdecké skúsenosti a poriadne sa na tratiach rely vyžiť,“ prezradil jazdec.

KONEČNÉ PORADIE Rallye Spiš – Gemer

  • 1. Igor Suško – Emil Horniaček SK/PL AMK Transpetrol Senica Toyota Celica GT4 A8
  • 2. Michal Gargulák – Jiří Malčík CZ Slovnaft Rally Team Mitsubishi Carisma GT N4 +1:15,4 min.
  • 3. Bedřich Haberman – Ivan Hadžia SK Styllex Tuning B.E.I.V. Ford Escort WRC A8 +3:52,7 min.
  • 4. Alexander Štefuca – Michal Karpát SK AMK Transpetrol Senica Ford Escort Cosworth N4 +4:46,0 min.
  • 5. Miroslav Krupko – Róbert Baran SK Qalt Racing Team Škoda Octavia A7 +5:11,1 min.
  • 6. Peter Gavlák – Vladimír Hruška SK Motosport Racing Team Žilina Volkswagen Polo 16V A5 +6:07,6 min.
  • 7. Peter Škultéty – Viliam Škultéty SK Škultéty Peugeot 306 S 16 A7 +6:23,9 min.
  • 8. István Radó – Ákos Bereczky H Radó Rally Team Honda Civic 1,6 A7 +6:53,9 min.
  • 9. Jaroslav Mušinský – Tomáš Plachý CZ Auto Rally Klub Horní Lideč Seat Ibiza 2,0 GTI N3 +7:16,8 min.
  • 10.Dalibor Slivka – Jarom¡r Biluseac CZ Rally Moravia Team Škoda Fel¡cia N1 +7:57,5 min.

Zdroj: autosportfoto.sk

Obrazom: Takto sa u nás jazdila rally v roku 1999
11
Galéria
Zdroj: autosportfoto.sk
Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM