Veronika Hunyadiová Správy

Košický kraj chce vážiť kamióny. Zakúpené váhy používať nemôže, hľadá nové riešenie

Košická župa chce chrániť svoje cesty a mosty pred preťaženými kamiónmi. O ich vážení hovorila už pred štyrmi rokmi.

Ilustračný obrázok k článku Košický kraj chce vážiť kamióny. Zakúpené váhy používať nemôže, hľadá nové riešenie
Zdroj: TASR/Roman Hanc

Na území Košického samosprávneho kraja (KSK) je podľa vedenia župy až 160 mostov, ktoré potrebujú urgentnú opravu. Ďalších 260 si ju bude vyžadovať v najbližšom čase. Podľa predsedu KSK Rastislava Trnku sú za tým, okrem veku a zanedbanej údržby, aj preťažené nákladné vozidlá, ktoré cez mosty jazdia a poškodzujú ich. Riešením má byť ich pravidelné váženie.

Problémové kamióny

Vlani Košický kraj opravil štyri mosty, ktoré boli v havarijnom stave a tento rok plánuje rekonštrukciu ďalších v rôznych regiónoch kraja. Aby sa mosty ešte viac neničili, a tie opravené vydržali čo najdlhšie, chce kraj vážiť nákladné vozidlá, ktoré po nich prechádzajú. Na tento účel zakúpil kraj ešte v roku 2018 z vlastného rozpočtu prenosné váhy na merania celkovej hmotnosti a náprav vozidiel za takmer 53-tisíc eur.

Na konte ale nemajú žiadne certifikované merania, pretože ich na váženie kamiónov na cestách kraj používať nemôže. Do dnešného dňa totiž nebol ukončený proces autorizácie pre výkon úradného merania celkovej hmotnosti a náprav cestných vozidiel. Žiadosť, ktorú Správa ciest (SC) KSK podala ešte v roku 2018 na Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo (ÚNMS) SR, bola zamietnutá pre nesplnenie autorizačných požiadaviek.

Košický kraj v septembri 2021 informoval o rokovaní župana KSK s predsedníčkou ÚNSM o podaní novej žiadosti o autorizáciu. Úrad podľa kraja prisľúbil maximálnu odbornú súčinnosť pri vybavení žiadosti a so Správou ciest KSK konzultoval aj postup autorizácie.

Začiatkom tohto roka na nepoužívanie váh upozornil aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR v správe o výsledkoch celoslovenskej kontroly „Rekonštrukcie, opravy a údržba mostov na cestách prvej, druhej a tretej triedy.“ Pri špecifikách Košického kraja kontrolóri uviedli, že na kontrolu hmotnosti nákladných vozidiel boli zakúpené váhy, ktoré sa pre problémy s certifikáciou v praxi nevyužívajú.

Autorizácia stále chýba

Košického župana sme sa preto v januári opýtali, ako to s procesom autorizácie na váženie vozidiel vyzerá, a či je reálne, že ju kraj získa. „Nie je to už pre nás priorita a ani sme to veľmi neriešili. Aj keby sme mali certifikované váhy, podľa súčasnej legislatívy je takmer nemožné niekoho nachytať, že jazdí preťažený po nejakom moste. S týmito váhami je spojených viacero personálnych vecí a súčinnosť s dopravným inšpektorátom, ktorý nemá kapacity na to, aby nonstop vážil vozidlá,“ povedal Trnka pre kosice.dnes24.sk s tým, že denne by na to potrebovali osem policajtov a osem vlastných zamestnancov.

Ako sme zistili, Košický kraj opätovnú žiadosť o autorizáciu ani nepodal. „Žiadosť KSK o autorizáciu nebola k dnešnému dňu na ÚNMS SR doručená,“ uviedla Andrea Bartová z kancelárie predsedníčky ÚNMS.

„Koncom minulého roka bol vypracovaný akčný plán procesu váženia, ktorý definoval všetky kroky potrebné na to, aby mohla Správa ciest KSK získať oprávnenie na výkon úradného merania. Správa ciest teda zatiaľ túto žiadosť nepodala, spôsob efektívneho merania nápravových tlakov vozidiel je v riešení,“ uviedla pre kosice.dnes24.sk hovorkyňa predsedu KSK Anna Terezková. Postup bude podľa nej závisieť aj od avizovanej zmeny súčasnej legislatívy ministerstvom dopravy, ktorá má proces váženia vozidiel zjednodušiť.

Nonstop váženie

Trnka ale avizuje, že kraj príde s vlastným riešením problému s preťaženými kamiónmi, ktoré zároveň nebude náročné na personálne kapacity. „Prídeme s iným technickým a technologickým riešením, ako zabezpečiť meranie preťažených kamiónov na niektorých mostoch. Bude to riešenie na 24 hodín denne, sedem dní v týždni, teda mosty sa budú monitorovať nonstop," priblížil plány.

Nákup váh župa podľa hovorkyne nepovažuje za zbytočný a Správa ciest KSK ich chce využívať interne. Aj keď sa na oficiálne merania používať nemôžu, podľa Trnku váhy neležia v sklade. „Máme to pre vlastné účely, vážime dodávky dodávateľov, napr. so soľou alebo asfaltom. Na potreby, na ktoré sme ich chceli využiť, a na ktoré sme ich kúpili, legislatíva nie je nachystaná,“ dodal. Výkon úradného merania vozidiel na cestách a mostoch kraj v tomto roku zabezpečuje externe.

Foto: ilustračné

Prečítajte si tiež

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM