Cestári sú na zimu pripravený: Zistili sme aj to, koľko stálo sneženie minulý rok

Zaradenie techniky a personálu do výkonu zimnej údržby ciest špecifikuje spracovaný a schválený operačný plán zimnej údržby. K dispozícii majú vlastné a zmluvne dohodnuté mechanizmy.

Peter Simon
Ilustračný obrázok k článku Cestári sú na zimu pripravený: Zistili sme aj to, koľko stálo sneženie minulý rok
Zdroj: Dnes24.sk

Aj keď sezóna pre cestárov z Košického samosprávneho kraja už začala, reálne sa na cesty so sypačmi v plnom nasadení ešte nevybrali, onedlho sa to však môže radikálne zmeniť. Príprava na výkon činnosti zimnej údržby sa začala podľa slov vedúceho strediska v Rožňave už začiatkom septembra a to predzásobením skládok posypovým inertným a chemickým materiálom, prípravou techniky, mechanizmov, ich príslušenstiev a náradia.

Severná časť okresu si vyžaduje vyššie nároky na zimnú údržbu, kde je aj výskyt väčšieho množstva snehových zrážok.

V meste Rožňava zabezpečujú zimnú údržbu na cestách v správe SC KSK Košice. Sú to cesty II/526 – časť Šafárikovej ulice, Štítnická ulica ,III/3027 Čučma spojka a III/3011 Rožňava príjazdná I. „V rámci okresu zabezpečujeme zimnú údržbu na cestách II.a III. triedy v správe SC KSK Košice a na základe zmluvy so Slovenskou správou ciest, IVSC Košice a Národnou diaľničnou spoločnosťou – SSÚR Košice na cestách I. triedy,“ spresňuje Kliment a dodáva, že počas zimného obdobia udržiava SCKSK, stredisko Rožňava cestnú sieť o celkovej dĺžke 315,126 km. Z toho cesty I. triedy 95 685 km, II. triedy 82 342 km, III. triedy 137 099 km.

Oficiálne zimná údržba ciest podľa jeho slov začína 1. novembra 2016 a končí 31. marca 2017, ale prvé zimné výkony sú zvyčajne už začiatkom októbra.

Zaradenie techniky a personálu do výkonu zimnej údržby ciest špecifikuje spracovaný a schválený operačný plán zimnej údržby. „Spolu má stredisko Rožňava k dispozícii 12 sypačov, 4 traktory s radlicami, 2 snehové frézy, 1 autogréder, 5 nakladačov, 1 autobáger a 3 zmluvne dohodnuté nakladače. Priebeh zimnej údržby zabezpečuje 7 dispečerov a 45 výkonných zamestnancov. Zimná údržba ciest je zabezpečená v nepretržitej prevádzke vrátane dní pracovného voľna a štátnych sviatkov,“ uviedol vedúci strediska.

Zásoby sú počas zimného obdobia priebežne navážané – doplňujú sa podľa potreby. Stredisko však už teraz disponuje tisíckami ton posypového materiálu. „Náklady na zimnú údržbu ciest 2015/2016 za stredisko Rožňava boli vynaložené vo výške vyše 800 tisíc eur,“ hodnotí Kliment.

Najhoršími úsekmi v našom okolí sú podľa vedúceho strediska horské priechody Soroška, Dobšinský kopec, Súľová, Hrádok, Roštársky kopec a Silica. „Tieto úseky si vyžadujú vyššie nároky na zimnú údržbu. Cesty prechádzajú územím s náročnými výškovými a smerovými parametrami, lesnými pozemkami, kde vo viacerých prípadoch boli nutné mimoriadne zásahy z dôvodu popadaných stromov a konárov na prejazdný úsek,“ prezradil Peter Kliment.

Dodal, že neustálym problémom je však nerešpektovanie zimných podmienok účastníkmi cestnej premávky, nedisciplinovanosť a neohľaduplnosť vodičov.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk