Peter Simon Správy

Ján Slovák (45) o svojej vášni: Motorka je relax, záľuba aj adrenalín

Ján Slovák sa okrem primátorovania venuje aj jazdeniu na motorkách. Táto záľuba ho drží už viac ako 30 rokov. Čo preňho táto vášeň znamená a aj to, ako treba pripraviť motorku pred sezónou sa dočítate v článku.

Ilustračný obrázok k článku Ján Slovák (45) o svojej vášni: Motorka je relax, záľuba aj adrenalín
Foto: Ján Slovák

Primátora mesta Dobšiná Jána Slováka od malička fascinovali motorky. Jeho obľuba dvojkolesových tátošov pokračovala aj v mladom veku, a ostala mu prirastená k srdcu až doteraz. Prečítajte si, čo nám prezradil o jazdení, a aj to, aký typ motoriek obľubuje.

Ako dlho jazdíte na motorke?

Na motorke jazdím s malými prestávkami od 14 rokov.

Ako to celé začalo?

Prvá motorka v mojom živote bola otcova Pionierka, ktorú som mu ako 14 ročný brával, samozrejme keď nebol otec doma :). Už ako 15 ročný som mal potom vlastnú Pionierku, ktorú som sa samozrejme pokúšal naučiť jazdiť rýchlejšie a v teréne. To sa veľmi nedarilo, kto pozná Pionierku iste rád zaspomína na generálky „pod lampou“ :) Časom som prešiel na väčšie kubatúry, a to boli v tom čase JAWA 175, 250 a 350. Boli obdobia, keď som ich mal aj 6 kusov. Samozrejme sme to prerábali, pílili, zvárali … a snažili sa o nemožné. Prvé, v úvodzovkách, moje zahraničné motorky boli Simson a MZ. Sú to veľmi pekné spomienky. Čo by som teraz dal za to, mať všetky tieto, dnes už veterány, v pôvodnom stave. Keď som mal 17 – 18 rokov to bolo po revolúcii, začali sa objavovať západné zahraničné motocykle, a to už začína byť, ako sa povie, vyšší stupeň :).

Tieto motocykle boli pár krokov vpred vo vývoji, ako boli tie, na čo sme tu boli zvyknutí. Prešiel som rôznymi značkami, ako aj typmi, či to boli endurá, cross, štvorkolky, trojkolky, naháče, superbike, no najviac mi učarovali choppre, čomu som ostal verný dodnes.

Keď tak zaspomínam, tak som bol asi prvý v Rožňavskom okrese, kto jazdil túto „chopper módu“. Kožený kabát, chrómovaná prilba a na nej kravské rohy.

Čo pre Vás znamená jazdenie na motorkách?

Jazda na motorke je pre mňa obrovský relax spojený s adrenalínom, pretože aj keď týmto chopper štýlom sa nechodí veľmi rýchlo, no na našich cestách sa stretnete s kadečím, takže ten adrenalín tam stále je. Človek musí mať čistú hlavu a venovať sa len jazde. Pocit slobody? Tak to je samozrejmosť, to ani nebudem rozpisovať, kto jazdí, vie.

Súhlasíte s výrokom, že motorka vezie dušu?

Samozrejme :)

Koľko vlastníte motoriek, a ktorá je teda najobľúbenejši­a, prečo?

Nedávno som jednu motorku predal, takže v súčasnosti mám len jednu, a to HD Rocker, samozrejme vo vlastnej úprave, ktorá trvala 2 roky.

Ono to je vlastne ako LEGO :), kúpi sa základ a potom je strašne veľa možností úprav. Každý má možnosť „postaviť“ si stroj podľa vlastných predstáv, samozrejme je potrebné dbať na to, aby boli diely homologované aj u nás, čo je častokrát problém.

Kde zvyknete s motorkou jazdiť? Ktoré lokality na Slovensku preferujete?

Jazdíme spoločne aj s priateľkou, ktorá tejto vášni tiež podľahla, takže môžem povedať, že rodina je s tým stotožnená. V pláne je samozrejme aj kúpa druhej motorky, ktorá by bola vhodná na dlhšie cesty, keďže tá súčasná je skôr taká „imidžovka“. Určite by sme radi ochutnali aj dlhšie trasy po Európe. Zatiaľ len v našich susediacich štátoch, no musíme počkať, kým bude mať náš poklad trošku viac rokov, pretože priorita je a stále bude dieťa. Často jazdíme na Maďarsko, je tam teplejšie, no samozrejme je veľa krásnych ciest na motorku aj tu na Slovensku, len sa treba vyhnúť hlavným ťahom.

Mali ste už nejaký pád z motorky?

V minulosti som samozrejme absolvoval sériu pádov. Našťastie to boli väčšinou, len odreniny, cestné „lišaje“ a pár nie vážnych zlomenín (prsty, ruka). Dnes sú motocykle veľmi rýchle a vo veľkej rýchlosti v cestnej premávke má frajerina častokrát fatálne následky. Je veľmi dobré, že vodičské oprávnenie je rozdelené podľa kubatúr, no aj tie malé kubatúry sú už rýchle, takže hlavne treba opatrnosť a vnímať všetko, čo sa na tej ceste okolo vás deje. Ja som organizovaný motorkár. My máme prísne pravidlá, ktoré dodržiavame, aby sme nebezpečenstvo eliminovali na minimum.

Sú podľa Vás na Slovensku vodiči áut ku motorkárom tolerantní?

Väčšina vodičov plechoviek, teda aut, je k motocyklistom tolerantná a vedia, že motorka má predsa len dve kolesá.

No žiaľ nájdu sa aj takí, ktorí majú nejakú mylnú predstavu o tom, že motorka nie je taký istý účastník cestnej premávky, ako auto, a asi by mala jazdiť po krajnici. Niekedy mám zas pocit, že nás niektorí vodiči nevidia, preto musíte byť stále v strehu, a ako sa povie, krok vpred v reakcii.

Popíšte trošku, aké sú prípravy pred moto sezónou?

Ako som už spomínal, som organizovaný motorkár, teda som členom nezávislého motoklubu NO SAINTS a náš prezident klubu je v tomto veľmi zodpovedný. Takže prípravy pred sezónou absolvujeme povinne. Jedná sa hlavne o pneumatiky, brzdy, osvetlenie, ale aj o výmenu oleja, kontrolu spojky, prevodovky atď.

Čo by ste odkázali budúcim motorkárom?

Motorka je relax, vášeň, záľuba, adrenalín, no jazdec je na nej nechránený, nebezpečenstvo sa eliminovať úplne nedá, preto je dôležité začať od niečoho slabšieho a postupne dorásť k vysnívanému stroju. Dá sa povedať, že jazdiť sa naučí skoro každý, no nie každý to má takpovediac v sebe, a práve to je dôležité, vedieť reálne zhodnotiť svoje schopnosti a podľa toho vyberať motocykel.

Prajem všetkým, ktorým učarovali dve kolesá, veľa šťastných kilometrov bez nehody, kopu prekrásnych zážitkov, ktoré sú možné len zo sedla motorky, veľa opatrnosti a čistú slobodnú hlavu :).

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM