Peter Simon Rôzne

História prestížnych pretekov siaha poriadne hlboko: Takto to celé začalo

Začiatky organizovania tohto známeho podujatia v našom okrese spadajú do roku 1973. Vtedy sa organizátori rozhodli vytvoriť pokusný, nultý ročník. Pozrite, ako sa odstupom času Dobšinský kopec menil.

Ilustračný obrázok k článku História prestížnych pretekov siaha poriadne hlboko: Takto to celé začalo
Zdroj: dobsinskykopec.com

O zrode myšlienky usporiadať preteky automobilov do vrchu v Dobšinej, ako aj o podrobnostiach z ich prípravy a taktiež niekoľko údajov sa môžeme dozvedieť zo spomienok Františka Novotného, historicky prvého tajomníka pretekov.

Prvý ročník pretekov

Ako informuje oficiálna stránka Dobšinského kopca, o rok neskôr, presnejšie 15. a 16. júna 1974 sa konal už „riadny“ – prvý ročník za doteraz početne najslabšej účasti (iba 37 súťažiacich) a jeho víťazom sa bol František Nemec z Piešťan, ktorý dosiahol najlepší súťažný čas 4:39,8 min. na vlastnoručne vyrobenom vozidle GIOM (v tréningu bol najlepší už vtedy známy slovenský pretekár Marián Rajnoha, ktorý trať Dobšinského kopca zdolal na vtedajšiu dobu vynikajúcim časom 03:39,8 min.).

Druhý ročník sa už zaratúval do seriálu Majstrovstiev Slovenska a zo 43 prihlásených pretekárov sa na prvom mieste umiestnil Jiří Trávniček, ktorý dosiahol najrýchlejší čas 04:14,6 min.

Preteky odstavila zlá vozovka

„Vzhľadom na nové kritériá pre uskutočňovanie PAV sa v nasledujúcich rokoch preteky do Dobšinského kopca neuskutočnili (nevyhovujúci povrch vozovky, chýbajúce zvodidlá), a tak ich pokračovanie sa uskutočnilo až v roku 1983. Vtedy sa opäť vrámci seriálu Majstrovstiev Slovenska zišlo na Dobšinskom kopci 69 pretekárov,“ píše sa na stránke.

Jubilejný X. ročník

Ten sa podľa oficiálnej stránky pretekov konal 3. a 4.7.1993. Bol významný i tým, že sa ho prvýkrát zúčastnili pretekári z Nemecka, Rakúska, Poľska i Maďarska, ktorí s najlepšími českými a slovenskými pretekármi bojovali v Dobšinej o body do Alpsko – Dunajského pohára.

„Súťažné pole sa značne rozrástlo – na štart prišlo 80 vozidiel a jazdcov. Oprávnene sa očakávalo prekonanie traťového rekordu. Stalo sa. Pod jeho hranicu sa dostalo celkovo 7 pretekárov, pričom najrýchlejším bol Rakúšan Walter Pedrazza, ktorý na automobile PRC FORMEL 2 dosiahol čas 02:45,084 min,“ informuje web Dobšinského kopca.

Naozaj husársky kúsok

Nasledujúci rok sa podaril usporiadateľom doslova husársky kúsok. Po mnohých rokovaniach sa podarilo presadiť „položenie“ nového asfaltového koberca, a tak pri pohľade naň a na štartovnú listinu každý fanúšik očakával od XIV. ročníka, že ak nebude zvlášť nepriaznivé počasie, rekord Waltera Pedrazzu z pred štyroch rokoch bude môcť byť prekonaný. Predpoklady naplnili až dvaja jazdci, pričom rýchlejší z nich Maďar László Szász v prvom súťažnom kole dosiahol na svojej formule Zytek F 3000 takmer neuveriteľný čas 02:33,239 min. Následne nastalo viacero zmien v tom, že po viacročnej odmlke sa na pretekoch popri niekoľkých českých pretekároch objavili aj ďalší cudzinci. Konkrétne jazdci z Rakúska, Maďarska a Nemecka.

Významný pozorovatelia

Významnou zaujímavosťou bola účasť dvoch pozorovateľov FIA, ktorých úlohou bolo pre riadiaci orgán seriálu Majstrovstiev Európy PAV vypracovať posudok, či podmienky v Dobšinej (organizačné aj technické) vyhovujúce pre zaradenie Dobšinského kopca do kalendára ME. Keďže obaja pozorovatelia podali odporúčacie stanovisko. A tak sa už dnes prestížne preteky radia pod Európsku špičku, čo dokazuje pripravenosť pretekov aj bohaté a kvalitné obsadenie štartového pola.

„Zvýšením počtu zvodidiel na zabezpečenie trate, zabudovaním betónových zábran, či zábran z lyžiarskych tratí, vyznačením bezpečnostných zón a chodníkov pre divákov, ale aj vybudovaním nového nadchodu ponad trať v prvej zákrute sa podarilo dosiahnuť viac ako európsky štandard. Na prvom ročníku, ktorý patril pod Európsky šampionát, Talian Simone Faggioli už od tréningu prekonával rekordy trate a naplnil tak očakávania. Doterajší rekord v druhej súťažnej jazde zlepšil o neuveriteľných osem sekúnd. Aktuálna hodnota rekordu je 2:20,682 min., do roku 2014 to bolo 2:23,850 min.,“ informovala stránka.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dobšinský kopec

Zdroj: Dnes24.sk
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie na Dnes24.sk
Magazín
Najčítanejšie v regióne
Najčítanejšie zo Slovenska
SLEDUJTE NÁŠ INSTAGRAM