Cenné rady rožňavského inštruktora autoškoly: V zime treba jazdiť inak!

S príchodom jesenného počasia sa menia podmienky aj na cestách. Auto sa na mokrej, či zasneženej vozovke správa inak, ako v lete. Inštruktor z autoškoly Jozef Guľáš nám prezradil niekoľko tipov, ako v zime na plynový a brzdový pedál.

Peter Simon
Ilustračný obrázok k článku Cenné rady rožňavského inštruktora autoškoly: V zime treba jazdiť inak!
Foto: Peter Simon / Zdroj: Dnes24.sk

S mesiacom november do nášho okolia prišla skutočná jeseň. Napriek tomu, že sa ešte tohtoročná zima na Gemeri poriadne neobjavila, v severnejších kútoch Slovenska sme sa so snehom na cestách už stretli. Na cestách sa po lete stretávame s častejšími dopravnými nehodami.

Oslovili sme známeho inštruktora jednej z rožňavských autoškôl, aby nám ozrejmil, v čom sa odlišuje jazda v zimnom období od toho letného. Následne pribalil aj niekoľko rád pre vodičov, ktorí zimnú jazdu ešte neabsolvovali, alebo sa jej boja.

Ako pre náš web Jozef Guľáš na úvod prezradil, v prvom rade musí byť auto vybavené vhodnými pneumatikami, teda zimnými, to však na bezpečnú jazdu na snehu určite nestačí.

„Hlavným bodom je mať vozidlo v celkovo v dobrom technickom stave čo sa týka funkčných bŕzd na vozidle, geometrie kolies, správne pneumatiky a vyhovujúci dezén na pneumatikách či letných a zimných pre bezpečnú a spoľahlivú jazdu. Pneumatiky sú jedinou kontaktnou plochou, ktorá spája vozidlo s vozovkou. Je dôležité nezanedbávať stav pneumatík a pravidelne prevádzať ich kontrolu a údržbu. Pneumatiky s nižšou hĺbkou dezénu než 4 mm nezaručujú správnu trakciu, preto je potrebné pneumatiku vymeniť. Väčšia hĺbka dezénu je potrebná v zimných podmienkach, pretože pneumatiky počas premiestňovania musia miesiť sneh nachádzajúci sa v drážkach a tiež ho efektívne odvádzať. V prípade príliš plytkého dezénu existuje riziko priľnutia snehu k pneumatike, a tým sa zhorší jej trakcia a môže dôjsť k šmyku,“ povedal pre náš web Jozef Guľáš.

V dnešnej dobe sa vo vozidlách už v základných výbavách nachádzajú bezpečnostné systémy ako ABS, ESP atď. Mnoho vodičov sa spolieha iba na tieto systémy vo vozidlách, no nie vždy v krízovej situácii pomôžu iba tieto systémy či na mokrej, suchej alebo zasneženej vozovke.

Pomaly už od začiatku

Možno sa vám to bude zdať smiešne, no za zmienku v zime stojí už samotné rozbiehanie sa. Snehová pokrývka, či zľadovatená cesta totiž od základu mení jazdné vlastnosti auta, pneumatiky nevynímajúc. „Ak teda kolesá začnú prešmykovať na mieste, túrovaním motora a stláčaním plynového pedálu sa nikam nedostanete. Najúčinnejším spôsobom, ako sa pohnúť z miesta, je pridávanie plynu s veľkým citom, treba sa snažiť docieliť jemný preklz na šmykľavej ploche. Pri rozbiehaní v kopci to určite platí aj dvojnásobne,“ uviedol pre Rožňavu 24 inštruktor.

Ako doplnil, už počas výučby autoškoly inštruktor dbá na to, aby noví vodiči vedeli, ako sa chovať v zime na ceste. „Rozprávame o tom na teóriách a v zime máme na autocvičisku aj takú menšiu školu šmyku, kde sa žiaci oboznamujú so systémom abs, ako vlastne reagovať na brzdový pedál v šmyku a so systémom esp,“ doplnil Guľáš.

„V krízovej situácii zatočenie volantom nesmie byť väčšie, ako dokážu preniesť pneumatiky. Menej je v tomto momente viac,“ spresnil inštruktor.

Podľa jeho slov, naopak zbytočne veľké manévrovanie volantom vyvoláva nedotáčavý šmyk. Vozidlo vtedy paradoxne nechce zatáčať a valí sa rovno dopredu, hoci kolesá smerujú do boku. Po pár metroch vozidlu v šmyku klesne rýchlosť, pneumatiky opäť získajú vodiacu schopnosť keď sa dezén na pneumatikách „zakusne“ do vozovky a auto prudko zabočí. Vodič má potom plné ruky práce, aby ho vrátil späť.

Inak brzdí na čerstvom snehu, inak na poľadovici

V takomto prípade je lepšie najprv brzdiť motorom a potom dodatočne brzdami pretože pri väčšej rýchlosti sa pri brzdení iba brzdami môže vozidlo ihneď dostať do neželaného šmyku. „Brzdenie motorom spočíva v tom, že sa vo vhodnej rýchlosti zaradí menší prevodový stupeň pričom sa zvýšia otáčky motora a vozidlo mierne spomalí vtedy už môžeme dodatočne pribrzďovať brzdami no s mierou. S vozidlom bez antiblokovacieho systému ABS sa náhla prekážka v jazdnej dráhe obchádza ťažšie, lebo pri zablokovaných kolesách je vozidlo absolútne neriaditeľné. Pred prekážkou treba uvoľniť brzdový pedál, preradiť na vhodný prevodový stupeň a sústrediť sa na vyhnutie. Obísť prekážku je v takejto situácií lepšie takýmto spôsobom, než neubrzdiť a naraziť. Avšak treba dodržiavať aj odstup od vozidla ten zaručí včasné zabrzdenie,“ doplnil pre náš web inštruktor.

Naopak, s vozidlom vybaveným antiblokovacím systémom ABS je v určitých situáciách možné prekážku obísť aj so zošliapnutým brzdovým pedálom. „Pretože systém ABS aj pri maximálnom zošliapnutom brzdovom pedáli si sám určuje brzdnú silu t.z., že systém dokáže až 30-krát za 1 sekundu uvoľniť brzdiace koleso, čím zabezpečuje plynulé a bezpečné obchádzanie prekážok, zákrut a dokáže zmenšiť brzdnú dráhu až o 1/2 oproti vozidlu bez ABS systému. To sa prejavuje vibrovaním brzdového pedálu. Toho sa netreba zľaknúť a pustiť brzdový pedál ale stále ho mať zošliapnutý, všetko však závisí od vzniknutej situácie,“ hovorí pre Rožňavu 24 Guľáš.

Bezpečný prejazd zákrut

"ESP funguje tak, že snímacia časť systému nepretržite sleduje otáčky kolies, uhol natočenia volantu, otáčky motora a priečne zrýchlenie auta. Z dostupných údajov elektronika určí, či sa auto dostáva do šmyku ešte skôr, ako sa stihne šmyk rozvinúť. Následne rozhodne, ktoré z kolies pribrzdí a koľko výkonu uberie z motora. Ak napríklad vodič prudko vybočí doľava a zadná časť auta sa začne vychyľovať (má snahu ísť do hodín), ESP pribrzdí pravé predné koleso. Vytvorí tak protichodný moment a vyrovná šmyk auta, spresnil Jozef Guľáš.

Problémom je aj pohýnanie sa na klzkej vozovke

Pohýnanie sa na snehu robí problém vodičom s dlhoročnými skúsenosťami. Mnohí si myslia, že čím viac sa šmýka, tým treba intenzívnejšie stláčať plynový pedál. „Omyl, na snehu pomáha jemné pohýnanie sa a prípadne mierny preklz. Pretáčajúce sa koleso si pod sebou vyrába dokonale hladkú ľadovú plochu a dezén zimnej pneumatiky sa nemá o čo oprieť. V kritickom mieste si treba zvoliť inú stopu, než je tá vyšmýkaná. Na zľadovatenej ploche v takomto prípade pomáhajú snehové reťaze, ktoré sa nasadia na kolesá hnacej nápravy a preklzom a váhou vozidla rozbíjajú ľad na vozovke, tým pádom zabezpečujú bezpečný prejazd po klzkej vozovke,“ dodal na záver inštruktor autoškoly.

Foto: ilustračné

Zdroj: Dnes24.sk

Odporúčame